Slovenci imajo tehnologije v krvi

01. 02. 2023

Slovenci imajo tehnologije v krvi

S tem stavkom je prisotne na ScaleUPgrade konferenci TechX pozdravil direktor Tehnološkega parka, dr. Jernej Pintar. Da je treba premagati strah pred novimi tehnologijami in iti v tok s časom, so se strinjali tudi strokovnjaki različnih panelov, ki smo jih gostili. In kakšna so glavna sporočila konference?

Nove tehnologije že ustvarjajo kreativne možnosti poslovanja in napredka

Na konferenci so se poznavalci potopili v jedro novih tehnologij in trendov in udeležencem predstavili primere, kako jih že lahko uporabljajo v praksi in kaj napoveduje prihodnost.


Web3, Metaverse in AI

Predavatelj na Fakulteti za oblikovanje in eden najbolj aktivnih članov Web3 skupnosti, Martin Petrič, je izpostavil, da so se v povezavi z internetom začele uporabljati nove paradigme, ki prihajajo iz blockchaina. Če je Web2 v razvoju interneta pomenil nek uporabnosti moment, Web3 postavlja gradnike za nadaljnjo rabo vrednosti interneta. Web1 je bil namenjen informiranju in ustvarjanju interesnih skupin, Web2 komuniciranju in ustvarjanju ciljnih skupin, Web3 pa soupravljanju in kreiranju skupnosti.

Poudaril je tudil vedno večji pomen NFT-jev (nezamenljivih žetonov), ki ustvarjajo neskončne možnosti raziskovanja poslovnih modelov. Izpostavil je primer vozil Alfa Romeo, za katere so izdali NFT-je, ki so vezani na šasijo vozila in z blockchain tehnologijo  hranijo podatke o vozilu kot so prometne nesreče, servisi ipd. Gre za neuničljiv in resničen zapis podatkov o vozilu in preprečuje prevare. Dodaja še, da na NFTje vedno bolj gledamo kot na vstopnico/dostop do nečesa.

Borut Sočan iz podjetja Reeba XR je prisotnim predstavil poslovne priložnosti Metaversa. Ta uporabnikom ponuja t. i. potopitveno izkušnjo, ki omogoča izkušnjo v 3D prostoru v obliki avatarja. Lahko so to predstavitveni prostori za izdelke z avatarji prodajalca, podjetja lahko kreirajo digitalne dvojčke in kupcem prikažejo določene procese, ki jih v živo ne morejo videti (recimo proizvodnja).

V metaversu lahko organiziramo tudi hibridne dogodke kot je bil recimo letos premirno spremljevalni dogodek Svetovnega okoljskega vrha Združenih narodov MetaCOP27.  S tem omogočimo obisk množici ljudi in zmanjašamo ogljični odtis. Dodal je, da je tukaj velik izziv uporabniška izkušnja, ki mora biti dobra.

Posnetek celotnega panela si lahko ogledate tukaj

Seveda je bilo govora tudi o vedno bolj priljubljeni uporabi umetne inteligence, saj se po zaslugi pojave orodja Chat GPT zadnje tedne veliko več govori o tej temataki kot kadarkoli prej. Prisotni so spozanli različna orodja umetne inteligence in možnosti njene uporabe za komunikacijo s strankami, v trženju in marketingu, proizvodnih linijah, bančništvu, analitiki in številnih drugih področjih. Kot pravi Aljaž Seliškar iz Direkte so sposobnosti umetne inteligence za zelo ciljano ali celo personalizirano targetiranje kupcev in sprotno spreminjanje prodajnih lijakov izjemne in jim človeški faktor ne more več konkurirati. Udeleženci panela so se strinjali, da je treba premagati strah pred uporabo novih orodij in delati na izobraževanju kadra za uporabi tehnologij umetne inteligence.

Obstajajo tudi že digitalni influencerji z ogromnim številom sledilcev.

Katere taktike uporabljajo spletni napadalci?

Eden izmed panelov je bil posvečen temi, ki se ji  tako rekoč vsa podjetja premalo posvečajo, in to so spletni napadi. Poznavalci področja in »hekerskih taktik« so podali konkretne primere napadov na podjetja in priporočila, kako se jim izogniti.

Spletni napadalci se večinoma poslužujejo taktik: pošiljanja elektronskih sporočil o prejemu dostav ali z zahtevo po potrditvi določenega naročila ali celo plačila. Sporočila pošiljajo pod pretvezo znanih družb kot so recimo Amazon, Pošta Slovenije, NLB in podobno.

S »pokvarjenimi« priponkami ali linki tako lahko od vas pridobijo osebne podatke, spletna gesla, podatke o plačilnih karticah, piškotke in podobno. Lahko tudi dobite »okuženo« sporočilo v imenu vašega nadrejenega ali sodelavca z zahtevo po vaših podatkih.

Pri vsakem sporočilu, ki se vam zdi sumljivo ali od vas zahteva kakršne koli podatke, bodite pozorni na pošiljatelja, nenavadne elektronske naslove, končnice spletnih strani, fotografije slabe kakovosti.

Priporočili so tudi redne teste kibernetske varnosti, predvsem pa da je izjemno pomembna osveščenost in izobraženost kadra o možnostih spletnih napadov. Vsako podjetje naj bi imelo osebo, ki je zadolžena za prijavo sumljivih dejanj in h kateri se zaposleni lahko zatečejo po nasvet, če opazijo kaj nenavadnega.

Posnetek celotnega panela si lahko ogledate tukaj

Avtomatizacija podpore strankam – da ali ne?

Zaradi kompleksnosti storitev in izdelkov so tudi potrebe strank po podpori vedno večje. V kolikšni meri se je le-ta že avtomatizirala in digitalizirala in kje so pasti?

Burcu Begič, Vodja podpore strankam pri A1 pravi, da je digitalizacija podpore strankam vsekakor v porastu, predvsem uporaba chatbotov. Pri tem je treba poiskati tudi prave načine, kako angažirati stranke k uporabi teh novih orodi. Stranke bodo namreč vedno uporabile tisto pot, kjer najhitreje dobijo odgovor oz. pomoč. Pomen hitrosti reševanja težave je izpostavil tudi

Domen Vidmar iz XLABA in povedal, da so pri njih uvedli tudi način podpore, ko si stranka sama lahko uredi težavo, ostalo poskušajo čim bolje optimizirati z različnimi timi za različne stopnje podpore.

Matt Mayfield, ki se po drugi strani ukvaarja s svetovanjem pri prodajnih procesih pravi, da je treba zelo natančno opredeliti čas, ki ga podjetja porabijo za identifikacijo težave strank in njeno reševanje. Podpora mora biti učinkovita, ne da stranka dobi iste odgovore na spletni strani in v chatbotu, ki pa ne reši njene težave, kar ji povzroči frustracijo. Tudi Begičeva dodaja, da so slovenske stranke v primerjavi s tujimi trgi izjemno kritične in zahtevene in hitro grejo drugam, če niso zadovoljne.

Posnetek celotnega panela si lahko ogledate tukaj

Scale-up alkimija: pomembna je struktura in pozitivna klima

Na težko pričakovanem panelu, kjer so predstavniki uspešnih slovenskih scaleupov delili svoje izkušnje, smo izvedeli marsikatero zanimivo prigodo z njihove poti, predvsem pa dobili uvid, da so na podjetniški poti v prvi vrsti pomembni pogum, vztrajnost in vizija.

Klemen Šešok, ki je skupaj z bratom pred sedmimi leti od očeta prevzel družinsko podjetje Iskra d.o.o. je povedal, da so jima vsi napovedali propad. Zgodilo se je nasprotno in Iskra je danes največ vredno podjetje v slovenskem in zasebnem lastništvu. Klemen pravi, da je najbolj zaslužen za to micromanagement, saj sta se z bratom spustila v čisto vsako poro podjetja in optimizirala vse, kar je bilo potrebno.

Jakob Kotnik iz podjetja Sinecon je povedal, da je priporočljivo testirati svoj produkt tudi v tujini, ki ti da bolj realno sliko. Izpostavil je, da veliko delajo na feedbacku strank, pozitivni klimi in grajenju stabilnih procesov, ki bodo zdržali hitro rast.

Tudi Andrej Lapajne iz podjetja Zebra BI je poudaril pomen pozitivne klime v podjetju, ki jih vodi že ves čas. Njihovi začetki so bili tipični startup-ovski v domači sobi z izjemnim fokusom na dober produkt. S formalnostmi kot je poslovni načrt se niso ukvarjali, imeli so samo eno vodilo, in sicer »Is it remarkable?«. Želeli so produkt, ki je 10-krat boljši od knkurence, saj brez tega niso verjeli v uspešno zgodbo. V 9-ih letih so zrasli iz 0 do 50 zaposlenih in kljub strukturiranim procesom, ki so jih skozi leta bili primorani vzpostaviti, še vedno skrbijo, da ohranjanjo agilnost. Tudi Andrej toplo priporoča testiranje produktov na tujih trgih.

Posnetek celotnega panela si lahko ogledate tukaj

Ni še prepozno za vstop na Tik Tok

Na konferenci smo se dotaknili izjemno priljubljenega in trendovskega družbenega omrežja Tik Tok, ki je na voljo že v 150-ih državah. Ima več kot milijardo mesečnih uporabnikov, od katerih je kar 60 odstokov pripadnikov generacije Z. S strokovnjski smo se pogovarjali, kakšni so trendi, kaj deluje in kaj priporočajo. Vsi trije so mnenja, da vsekakor še ni prepozno za vstop na Tik Tok za vsa tista podjetja, ki se te platforme še ne poslužujejo. Kljub svojim mladim uporabnikom je primeren tudi za resnejša podjetja, ki imajo ravno pri njih priložnost zgraditi podobo zaupanja vrednega podjetja.

Jure Laharnar iz Buzzversa je opozoril na znano pravilo na Tik Toku: »Bodi Brandon, ne Brand«, kar pomeni, naj bo v osredju vsebin določena oseba, s katero se uporabniki lahko povežejo in ne le blagovna znamka kot taka.

Luka Čižmek iz ortodontske prakse OrthoDental svetuje, da če se že odločite za sodelovanje z influencerjem, naj bo to strokovnjak iz vašega področja. Če vam zmanjka idej za vsebine, lahko vprašate tudi uporabnike, kaj bi si želeli videti/izvedeti.

Klavdija Zimmer iz Hooray Studios je predstavila njihov fenomen »jokajočih očkov« v Ameriki in visoko število ogledov zaradi čustvene komponente njihovih perosnaliziranih knjig. Pravi, da je Tik Tok precej cenejša platforma za oglaševanje, zato se vsekakor splača. In tudi vsebine, ki ih kreirajo za Tik Tok, izjemno dobro delujeo tudi na Facebooku in Instagramu, medtem ko obratno ne velja.

Vsi trije priporočajo, da podjetja upravljanje s Tik Tokom prepustijo predstavnikom mlajših generacij ali pa se vsaj posvetujejo z njimi glede primernih vsebin.

Posnetek celotnega panela si lahko ogledate tukaj

 

Priložnosti in zakonitosti prodaje na Amazonu 

Udeleženci konference so se seznanili tudi z zakonitostmi prodaje na Amazonu, kako jo najbolje optimizirati, kakšne so provizije, kako je z obdavčitvijo prodaje, kako pravilno manevrirati z zalogo in podobno.

Rok Hudoklin, strateški svetovalec za prodajo na Amazonu pri podjetju Domex d.o.o. pravi, da začetna investicija predstavlja šestmestno številko. Časi z bližnjicami so mimo. Jaša Furlan iz Sensilaba je povedal, da je na začetku vsekakor treba imeti dovolj finančnih sredstev za financiranje 6-mesečne zaloge in oglaševanja.

Posnetek celotnega panela si lahko ogledate tukaj

Napovedovanje tveganj in rešitev s strojnim učenjem za prihodnost trajnostnega kmetijstva

Panel, ki je razkril v katero smer se premika kmetijstvo ob podpori novih tehnologij z varovanjem okolja. Dobra zatiranja škodljivcev v agronomiji je za nami. Pred nami je obdobje bioničnega varstva rastlin, kjer je izziv je ohranjanje in izboljšanje kvalitete tal, ki je osnova za pridobivanje hrane. Biologov, ki bi študirali taksonomijo in deterministiko ni, zato ima avtomatska determinacija preko strojnega učenja izredno perspektivo.  

Niša, ki se vzpostavlja, je tudi spremljanje in napovedovanje žužkov. So ekonomsko pomembni škodljivci, ki naredijo ogromno škode. S pomočjo IT tehnologije znajo ugotoviti, kakšno je stanje populacije škodljivcev in kakšno bo v prihodnosti. Če govorimo o mešanih kulturah in velikih površinah, postane to drag in zahteven problem.

Posnetek celotnega panela si lahko ogledate tukaj.  

—-----------

Udeležencem konference so bili predstavljeni tudi Startup plus programi in dogodki Slovenskega podjetniškega sklada za pomoč podjetnikom.

Zahvaljujemo se vsem sodelujočim strokovnjakom, ki so delili svoja znanja in izkušnje na panelih, kot tudi vsem udeležencem konference. Upamo, da ste odnesli veliko koristnih informacij, ki jih boste lahko vključili v svoje prihodnje poslovanje.

Srečno do prihodnje konference!

Program sofinancirata Slovenski podjetniški sklad in Evropska unija, in sicer iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Izvaja se na podlagi programa Vsebinska podpora prejemnikov sredstev (MSP) v obdobju od 2018 do 2023 v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju od 2014 do 2020.

Nazaj